söndag 18 januari 2009

Hundträning idag också!!

AAARGG!! Skrev ett lång inlägg, så lägger uppkpllingen av och all text försvinner!! Jag måste lära mig att kopiera texten innan jag ska publicera...
Jag gör ett nytt försök...

Imorse skulle Vilja och jag åka till Skepptuna och träna med träningsgänget. Jag gick upp i god tid och gjorde frukost, matsäck och tog en lugn prommis med hundarna... Haha, trodde ni på det?? Jag kom som vanligt ur sängen för sent och stressade ut med hundarna. Som tur är har jag en underbar man som fixade matsäcken!
Ambra måste ha kännt att jag var stressad, för när hon gjort sitt och vi skulle gå hem så kom hon inte. Nej, hon skulle ned i ån och lukta och bada. Jag blev bara less och gick hem. Nu tänker ni säkert, "Ja men då får hon som hon vill!" I och för sig, men, Ambra hatar att bli lämnad och hon fick stå utanför grinden och glo medan Vilja fick ett godissök, vilket är det bästa Ambra vet. Hon var bara ca 1 minut efter..

Vi kom tillslut iväg till träningen och den gick rätt bra. Först gjorde vi en närsöks övning och sedan skulle vi göra ett linjetag, genom närsöksområdet för att göra det lite svårare. Det är lite roligt ibland hur vi människor tror och hur hundarna gör. Ingen av hundarna hade svårt med att gå över området, däremot hade de svårt med platsen där vi lagt linjetaget. Det var djupet som var svårt tror jag. Vilja tog mit täcken och sprang och sprang, förbi dummyn och till grannkommunen typ. Men hon gjorde ju egentligen rätt eller hur?? Korkade matte som inte blåser stopp eller någonting.
Sedan var det sök. Vi behövde alla träna våra hundar på att gå på djupet. Jag fick en tankeställare, att vill man att hunden ska leta djupt, ska man bara lägga djupt och inga nära. Det kan låta självklart, men jag har inte riktigt tänkt så förrut. Tur att jag är med i ett så bra träningsgäng som ger ny input!
Vi tog med hundarna ut i söket och la dummysarna. Sedan var det dags för fika. Tack igen till min man att jag fick varmchoklad och smörgås, gott i magen!!
Sedan var det dags att hämta in söket. Det märktes tydligt att Vilja kom ihåg att vi varit därute innan, för hon sprang rakt ut och började söka djupt. Fyra dummys hämtade hon in rätt snabbt. Det hon gjorde idag, som hon gjort flera gånger förrut är att hon efter man skickat ut henne stannar och bara står och tittar. Det har förrut oroat mig, men jag har insett att om jag bara håller käften (!) och inte lägger mig i, så fortsätter hon efter ett tag att söka. Kanske behöver hon ibland stanna upp och fundera lite?
Jag måste bli bättre på att dela upp de moment jag tränar. Jag tror att det kan vara bra att bara lägga djupa om man vill att hunden ska lära sig att gå djupt, men jag måste också tänka på att inte göra det för mycket, då finns risken att hon inte kopplar på näsan förrän hon är därute, och det vill vi ju inte!
Sedan måste vi också träna på terrängövergångar i söket, men det får bli en annan dag...

Jag vet att det inte varit så många bilder i de sista inläggen, men jag har svårt att fokusera på något annat när jag tränar hund. Men snart börjar min fotokurs, då kommer det nog komma fler foton!

/Caroline

6 kommentarer:

Ingela sa...

Haha jag gick inte på den där historian om din morgon;-) Hoppas jag kan följa med på er nästa träning!!! Det där med att vara tyst är inte lätt... Saknar foton, nästa gång kan du väll pigga upp med några gamla bilder? Dom behöver ju inte vara dagsfärska! Kul att du har börjat skriva inlägg oftare!!! Natti natti

Anonym sa...

varm choklad! har hans romantiska sida kommit fram?:-)

Anonym sa...

STACKARS AMBRA vilken grym tortyr din matte utsätter dig för, titta på när Vilja söker godis!!! Skulle nästan anmälas till djurskyddsombudsmannen! Bara för att du skulle kolla in vattnet lite, kinkig matte!

Caroline sa...

JA, Rosie, den sidan kommer fram ibland!! ;-)

Ja, Ingela, ibland kommer några inlägg på rad... sedan blir det torka... Ska försöka lägga upp lite bilder, men du vet här ute på landsbygden är det så seg uppkoppling...

Zelda och Siri, jag säger bara suck....

God natt!!

Anonym sa...

Det där med sök träning är lite speciellt tycker jag. En del säger att man inte ska träna det alls, en del att man bara ska träna djupt och brett och andra tränar nästan bara närsök!!! MEN det måste ju vara så att det beror på vilken hund man har och vad de har för starkheter resp. svagheter. Javisst fick de även hämta in de dolda dirigeringarna på min träning. Vi tränar ju för vår etta i ÖKL och Ilsa har redan en etta i elitklass jakt. Så det är bara att träna.....

Caroline sa...

Jag svarar här också! Visst är sök speciellt och det finns många skolor. Men jag tror ändå att man måste träna på det. Och då menar jag kanske inte träna som när man lär in cirkuskonster utan mer att man hjälper hunden att få goda erfarenheter, och då de erfarenheter VI vill att hunden ska ha.
Jag tror att alla hundar kan söka, dvs använda osen för att hitta saker. Men vi vill att de ska söka i ett speciell område, inte söka vidare när man har hittat en och även lämna av i handen. Det tror jag att man måste träna.
JAg tror nästan att det är det mesta av apporteringen, få dem att få erfarenheter av det vi vill.