fredag 6 februari 2009

Måla med ljus

Igår började äntligen fotokursen! Det var riktigt roligt. Läraren är en mycket duktig fotograf, och trevlig är han också.
Det blev mycket teori igår med fokus på exponering, alltså ISO, bländar öppning och slutartid. Vi fick lära oss att ställa in dessa på kameran och testa att ta lite olika kort. Jag fick också lära mig att en gräsmatta i solljus är 18% grå!
Att fotografera betyder att måla med ljus. (Jag vet att jag stulit Ingelas rubrik, men jag hade också tänkt att använda den redan innan!) Det ska bli såå kul!!
Läxor fick vi också.

1. Ta kort utomhus i dagsljus med ISO 100 respektive 1600.

2. Fotografera en människa som hoppar med slutartid 1/40 respektive 1/320.

3. Fotografera en människa som hoppar med kreativt skärpedjupsläge, icke centrerat.

Är det någon som vill hoppa för mig? Jag lovar att jag ska visa mina läxor på bloggen. Och uppmanar dig Ingela att göra samma sak, kom ihåg vad han sa på kursen!

En lampa, ljus är viktigt...


Här vet jag inte vad vi gjorde riktigt, kameran skulle stå på bordet och vi testade olika inställningar, man kan inte vara skärpt hela tiden.

Denna bild är 18% grå, med inställningar för denna bild skulle man få fina porträttbilder...

Jag tog ett fint porträtt på Ingela, men eftersom hon inte visade mitt så visar jag heller inte hennes!

/Caroline

1 kommentar:

Anonym sa...

begriper inte speciellt mycket av det du pratar om denna dag ,o)) inställningar hit o dit ha ha enklare med hund den startar automatiskt när man vaknar på morgonen .o)) hör av dig kan säkert lura någon av ungarna att skutta lite
lycka till så du blir duktig och kan ta lite snygga kort åt mig
annica