fredag 27 februari 2009

Läxredovisning igen

Igår var det återigen dags för fotokurs. Denna gång fick vi själv prova på Photoshop. Ialla fall två nya saker lärde jag mig att göra, se de fyra "shoppade" bilderna på slutet. Vi pratade också om att fota med blixt, och att det är väldigt svårt. I synnerhet om man bara har den inbyggda blixten. Så jag önskar mig en extra blixt med bouncer.

Läxan var dels att ta ett varmt och ett kallt porträtt, och det fick bli på vovvarna. Själv tycker jag att den kalla bilden blev rätt bra. Kritiken jag fick på dem var att jag borde tagit bilden lägre nerifrån (jag satt redan på huk). Detta för att få horisonten på ett bättre ställe mot hundarna.

Varma hundar...

...och kalla!


Porträttserien blev jag ganska nöjd med själv. Tanken med röda tråden var att just använda spegeln. Jag ville att spegelbilden skulle vara suddig, på mormors bild fick jag inte riktigt till det. Sedan ville jag att det skulle gå från generation till generation, från liten till äldre.
De på kursen tyckte att bilden på Sandra var den bästa och jag håller med. Jag tycker den fick mycket känsla och det blev en häftig effekt. Men så var hon också den mest villiga modellen!! (förrutom möjligen Tindra då!)
Ska nog försöka få använda henne fler gånger.









Bilderna nedan är från min porträttserie men jag har behandlat demlite i photoshop. Vad tycker ni, är orginalen eller dessa bäst??







Till nästa gång ska vi just använda blixten. Vi ska ta porträtt (jag ska till Rosie i helgen och fota henne, eller hur Rosie??) med blixt, inne och ute. Sedan ska vi även ta med blixten i andra ridån, vi får se hur det bliur med det...
Vi ska också återge en berättelse på fyra bilder....
Jag kom just på att jag knappt kommer att hinna se dagsljus före torsdag.

I helgen ska jag på kurs. Det är instruktörsutbildningen för SHK som ska börja. Jag tror att det kommer att bli skoj. På lördagen ska vi prata om hundens signaler och hundens utveckling över tiden. Söndagen kommer att ägnas t gruppdynamik och vad man ska tänka på när man leder en grupp.
/Caroline

4 kommentarer:

Ingela sa...

Gillar bilderrna på Tindra och Sandra skarpt! Hoppas det blir en kul och lärorik helg på utbildningen!

Anonym sa...

Matte skulle verkligen också behöva gå i en knäppa bild kurs. Hon knäpper som en kratta =/

Anonym sa...

snygga spegelbilder . Bra jobbat /annica

Anonym sa...

Hmmm, fota mig?! Du skulle ju komma hit o visa dina bilder på Håkan :-)