tisdag 10 februari 2009

Bokrecensioner

Hittills detta år har jag hunnit med tre böcker, som jag tänkte skriva lite om.

Först ut var Sjöjungfrun av Camilla Läckberg. Jag älskar hennes böcker. Hon slår alla andra deckare, de andra svenska med hästlängder och även Elisabeth George och andra brittiska deckarförfattare. Och sjöjungfrun gjorde mig inte besviken. Som vanligt vävs gammal historia ihop med ny och jag var absolut tvungen att läsa den en natt i sträck. Jag kunde inte släppa den! Oväntade vändningar, små små ledtrådar som gjorde en ännu mer nyfiken. Efter att ha läst de sista raderna fick jag kontrollera mig för att inte skrika ”Jag vill läsa nästa bok NU!”.

Den andra var Tusen strålande solar av Khaled Hosseini. Hosseini skriver om livet i Afganistan och om landets historia. I denna bok får vi följa två kvinnor som lever med en tyrannisk make och om deras kamp om frihet, deras rädsla både för livet innanför och utanför huset i Kabul. Man får också läsa om deras kämparanda och uppoffringar för människor de älskar.
Bitvis är boken riktigt jobbig att läsa. Den grymhet som en människa kan utsätta en annan människa är för mig ofattbar och författaren lämnar inga detaljer åt slumpen.
Jag har också läst Flyga drake av samma författare och jag måste säga att den var snäppet bättre, men också mycket grymmare.
Tusen strålande solar är värd att läsa, men var på rätt humör!

Den tredje boken jag läste var Dödergök av Katarina Wennstam. Katarina har tidigare varit verksam som kriminalreporter på SVT och jag tycker att det märks lite i boken. Boken tar upp åklagares och polis arbete kring ett mord, och alla fördomar som finns i det svenska samhället. Boken tar upp ett intressant ämne, har en intressant historia som man gärna ville veta slutet på, men, den var inte så svår att lägga ifrån sig. Den var seg och byggde inte upp någon spänning. Jag tycker att boken var bra, men den grep inte tag i mig och lämnade spår som de tidigare böckerna jag skrev om gjorde.

Uppmaning: Jag gillar att läsa böcker och jag tycker om att få bra tips. Skriv i en kommentar om en bok ni läst (bra eller dålig) eller skriv om ett par på din blogg!!

/Caroline

4 kommentarer:

Lotta Löfgren sa...

ojoj det står helt still nu när jag försöker komma på en braig blog!! men tack för "myskommentaren";) japp, de är mycket lika systrarna siri o cola:)sååå söta valpkort i inlägget nedan;)

Anonym sa...

Boktips:
Har du läst nå't av Fannie Flagg (som skrev boken bakom Stekta gröna tomater)? Eller Peter Robinsons deckare? För att inte tala om Arto Paasalinna? Detta är tre helt olika genrer där Arto sticker ut klart mest. Antingen gillar man hans böcker eller absolut inte ;o)

//Jenny & Elba

Anonym sa...

Nej, jag har inte läst någon av dessa författare, något som jag ska prova. Sett filmen har jag ju! ;-)

Anonym sa...

Jag älskar också Läckberg. Men jag älskar också böckerna om Grottbjörnens folk av Jean M Auel. De är ju inte nya på något vis men sååå bra.
Japp, här tränar vi stadga, nyttigt!