torsdag 12 februari 2009

Redovisning av läxa 1

Så, då har jag haft min andra gång på fotokursen och redovisat min läxa. Som lovat visar jag mina bilder här!

På de två första bilderna har jag tagit en bild med samma bländartal och slutartid, men ändrat ISO talet. Jag valde att bara ändra en faktor i taget. Den bild med högt ISO tal blev mycket ljus, den har också sämre kvalitet.






På nästa två bilder ser vi Rosie snällt hoppa (det blev några hopp den dagen!), bilderna är tagna nerifrån för att ge intrycket av att hon hoppar högre (sorry att jag avslöjade dig Rosie!). På första bilden är slutar tiden längre, 1/40, på den andra kortare, 1/320 och man ser tydligt att en längre tid ger mer rörelse oskärpa, samtidigt som en kortare tid ger mindre ljus.




Den sista bilden är min kreativa bild. Jag vet inte hur kreativ den är, men den blev inte riktigt som planerad. Jag ville ha ett mycket kort skärpedjup, Rosie skulle vara suddig och flyta in mycket i bakgrunden. Hon syns för tydligt tycker jag. De vi diskuterade på kursen var just att hennes fot bryter linjen på bakgrunden, och kanske hade hon försvunnit mer om jag placerat henne mer mitt framför dörren i huset??


Kul var det ialla fall! Idag diskuterades vitbalans och läxan till nästa gång är att ta ett kallt och ett varmt porträtt utomhus i dagsljus. Den kreativa läxan var att göra en porträttserie med 4 bilder.... Grejen är att jag har redan serien klar i huvudet, jag vet bara inte hur jag praktiskt och tekniskt ska lyckas få fram bilderna.... Men det kanske är det som är lite av poängen med att gå en fotokurs??

/Caroline

6 kommentarer:

Ingela sa...

Kul att du vet vad du vill göra för serie!!! Jag har ingen ide alls:( Däremot har jag en ide vad jag skulle vilja göra med din bild med högt ISO! Ha det bra

Anonym sa...

Det har jag också! Men jag vet inte hur jag ska lyckas med det...
Först vill jag göra som Johan gjorde på kursen, med ett inlsag av "bra" exponering.

Ingela sa...

Ja, du var förvånande snabb med inlägget, den här gången;-)

Anonym sa...

Duktiga är ni båda 2 .
(kan ju lika bra berömma er här bägge två på en gång ,o))

Hoppas ni får ihop era läxor och att resultatet slår resten av "klassen" med häpnad. Lycka till / annica

Lotta Löfgren sa...

vad intresannt:) ha en fiin alla härtans dag:)

Ingela sa...

Första alla hjärtans dag som ny gifta... HA DET RIKTIGT UNDERBART!!! Håller tummarn att du får ihop din serie som du har i huvudet;-) Kramiz till er alla!