torsdag 16 april 2009

Påsken

Det är så härligt med en hel ledig helg med solsken!
Påskhelgen började ju först med träning med Ingela och Zelda på skärtorsdagen.
På långfredagen hade vi släkten här på middag i en kombinerad påsk- och födelsedagsmiddag. Jag fick ett drinkblandningsset så på kvällen fick jag mamma att skjutsa mig till Kniven och köpa drinkinnehåll!! Sedan var det riktig Cocktailvarning i köket när jag och Rosie tog oss an Tom Collins och Cosmopolitan.
Håkan gillar ju av någon konstig anledning gin och tonic, så jag tänkte att en Tom Collins nog skulle passa. Han kände inte ens att det var något annorlunda, trodde det var en vanlig gin och tonic. Min Cosmopolitan tyckte han smakade hembränt och saft... Nästa gång vi får främmande så vet jag vem det är som får köra hem dem...
Men Yvonne tyckte att min Cosmopolitan var god, så god att hon somnade i bilen på vägen hem!
Hundmorfar kom också och hade två påskägg med sig. Av någon anledning misstänkte jag att det inte var till Håkan och mig... Ett var sitt ägg fyllt med pannkaka och ost, självklart till vovvarna!
Ambra tog sitt ägg och sprang ut på gräsmattan och fick upp det. Vilja sprang runt med det en bra stund i munnen först och undrade vad hon skulle göra med det. Men efter bara pyttelite hjälp så fick hon upp sitt också.

Hundmorfar vet vad tjejerna vill ha!


Mums, tur att man har hundmorfar, säger Ambra

Åh, det goda fanns inuti, säger Vilja

På lördagen fick vi riktig påskmiddag hemma hos Rosie och Seftan. Så gott och man åt för mycket som vanligt...

På söndagen åkte jag till Rimbo med Vilja för att träna tillsammans med en av mina träningsgrupper. Vi var hemma hos Märta som har en väldigt duktig jaktlabbe. Jag tror fakstiskt att de mognar fortare än flattarna, jag vill ialla fall tro det....
Vilja skötte sig riktigt bra. Träning på ny plats med nya hundar. Men det var inga problem att hålla sig till mig och göra vad jag bad om. Vi gjorde först en riktigt bra fotövning och sedan var det kluriga markeringar. Vilja löste dem riktigt bra, och även när hon vid ett tillfälle hamnade helt fel och jag valde att kalla in henne, kom hon på en gång, min lilla stjärna!
Viltträning blev det även denna dag.
Vi avslutade med ett sök och då ko tyvärr pipet på Vilja. Attans! Vissa situationer blir det pip och det är så jäkla svårt att komma åt. JAg är ganska säker på att hon inte är medveten om att hon piper. Hon vet ialla fall med säkerhet inte att det är fel.

På måndagen åkte vi till Ida och Martin i Södertäje och medan Håkan meckade i deras badrum åkte Ida och jag iväg och tränade med hundarna. Hon förde Ambra, eftersom hon ska starta henne hos Bitte på söndag och sedan förhoppningsvis även på något av de prov vi anmält henne till.
Vi tränade linjetag och markeringar och det gick super. Inget pip från Vilja heller!!
Ambra tyckte inte att havstruten var så himla rolig, men tillslut sa hon ok och plockade upp den också.

På måndagskvällen var båda hundarna riktigt trötta efter helgens träning.

På tisdagen på väg hem från jobbet satt jag igen och lade upp ett träningspass inför kvällen, men då kom jag på mig själv med att mina hundar behövde nog ingen träning den kvällen, så det blev mys i soffan istället. Ibland är det tur att man har två stycken när träningssuget är stort.
Så det har blivit några lugna dagar med endast promenader, men imorgon kväll blir det nog lite träning!!


Vilja letar godis under ytan.




/Caroline

6 kommentarer:

Elenor och Zidane sa...

Verkar som om även ni haft en härlig påsk med fint väder, påskägg och bad (hundarna alltså).
Ja, visst är det nervöst inför jaktproven. men man får helt enkelt tänka att det är ju det här vi tränar inför!
Trevlig helg.

Anonym sa...

Stort grattis till Viljas och din prestation igår!!

Och du skall veta att AMbras prestation var super jämfört med den som min VIlja gjorde idag :-)

Anonym sa...

Råkade få iväg kommentaren innan jag skrivit in vem den var ifrån!?

Helena & Vilja sa...

Men vad är det som händer.....de två förra kommentarerna var från oss.

Helena & Vilja sa...

Tack för peppning.....det värmer! Kram

Annica sa...

Ja, hmm Ambra stod ju för lite underhållning igår.. Charmig men en aning mycket "kan själv" *ler* Vilja å andra sidan visade mycket vilja att vara till lags! Och du förde henne jättebra, lugnt och fint. Det var en trevlig dag med trevliga hundar!!