tisdag 21 april 2009

Lopplåde-provet

I lördags var Zelda och Siri här hos oss för att husse och matte flyttade.
Siri och Vilja hade jätteroligt tillsammans som vanligt medan Ambra och Zelda valde att ta det lite lugnt. Förutom på promenaden förståss, då var det full fart på damerna. Det är så skönt att de fungerar så bra tillsammans alla tre.

På söndagen var det dags för Lopplådeprovet. Annica från kennel Ryegates dömde provet. Hon var jättetrevlig att starta för gav bra och inspirerande kritik. Hon kunde också hitta det där bästa hos varje ekipage.
Provet var väl organiserat och det var en trevlig dag och det var kul att få träffa massa Lopplådor och deras hussar och mattar.

Ida startade Ambra och det gick ungefär som väntat. Hon var riktigt duktig före start och kunde med en Ida i ögat gå fot förbi vattnet utan att springa i, till en början i alla fall. När provet nästan var slut kunde inte Ambra låta bli att ta sig ett otillåtet dopp, inte heller när anden kastades i kunde hon hålla sig. Men upptäckte hur sur Ida blev och vände upp igen.
Ambra blir ju väldigt stressad i såna här situationer, och det kombinerat med mycket ”kan själv” blir det ibland lite tokigt. Förutom de små knallningarna vid vattnet så var hon väldigt strulig med viltet. Hon brukar inte strula så med viltet i vanliga fall, men jag är inte så förvånad. I stressade och pressade situationer gör hon likadant med dummys. Hon hastar in, kastar ifrån sig och fokuserar bara på att få komma ut igen och hämta mer. Då är det svårt att få henne att ta om och hon har helt enkelt glömt bort det hon just tagit in, hon är redan halvvägs ute för att hämta nästa.
Men hon är ändå en underbar hund med mycket arbetsglädje (läs apmycket) och apporteringsvilja. Stor vatten passion och ett allmänt positivt förhållningssätt till det mesta. Och ett tredje pris lyckades hon i alla fall få!
Det är hennes förtjänst att jag har lärt mig det jag kan idag, och det är tack vare henne det går så bra med Vilja.

Vilja ja, henne startade jag och hon var riktigt duktig. Jag fick vara lite på henne i fotgåendet, men hon gick ändå med mig och var väldigt uppmärksam. Markeringarna på land och söket gick bra. Hon lyssnade även väl på inkallningen från söket. Det som jag kan önska mer av är avlämningarna. Jag tror att jag fick de flesta i handen, men mycket var för att jag kastade mig fram och tog dem innan hon hann släppa… Vattenmarkeringen tog hon bra, mitt lilla periskop, med en något plaskande simstil och där fungerade avlämningen inte alls.
Sedan var det dags för dirigeringen, ett linjetag på ca 20 m (tror jag, är inte så bra på avstånd!). Det som jag tyckte var lite svårigheten med det, var att först hade ju en markering på vattnet gått (som de fått hämta) sedan skulle de dirigeras 90 grader ifrån den, längs vattenbrynet.
Jag skickade Vilja och efter halva vägen stannade hon och tog ett steg ut i vattnet. Självklart hade jag i all nervositet glömt att stoppa pipan i munnen. Den ska alltid vara där vid dirigering! Så det blev ett stopp, stanna, eller nej, vänta…. Och Vilja gjorde osm hon alltid gör när hennes matte virrar. Kom och satte sig nedanför mig och tittade på mig ”matte, jag fattar inte”.
Jag skickade henne igen och denna gång gick det bättre. Rakt på och fick nosa en stund, men hittade kaninen och kom springande. Jag är så stolt över henne, dirigering har vi inte tränat så mycket än.
Jag är stolt över Viljas hela prov. Kritiken som jag framför allt kommer ihåg var att hon var bra förd och att det bara är att gå ut och starta! Ord som jag blev så glad över!
Och ett förstapris blev det! Till min lilla stjärna!
Så nu är det bara att hålla tummarna för att jag kommer med på något av de officiella proven jag anmält till.



Agaton? med en död and....


Bitvis kunde Ambra också gå fot


En kanin som Ambra hämtade från söket

Du måste vänta tills jag säger till!!


Vilja med kaninen från dirigeringen



Titta Husse står bland buskarna!

Efter provet stannade vi hos Bitte och flera av hundarna sprang runt på gården. Det är så härligt med dessa underbara hundar. Någon liten morrning för att säkerställa rangordningen, sedan var det bra!
Underbara flattar!!


Tio underbart bruna Lopplådor!
(Ambra och Vilja längst till höger)

/Caroline



3 kommentarer:

Linn sa...

Det var roligt att vara där och se alla duktiga hundar :) Själv var jag där för att se hur det går till så jag vet vad jag tränar till (fotgående, fotgående och fotgående uppenbarligen :P )men hunden var hemma.

Ni var duktiga, hoppas ni kommer med på något jaktprov.

Helena sa...

Hoppas ni kommer med på nåt jaktprov!! Här skall det tränas stadga vid skott innan vi ger oss ut igen :-)

Kram & Lycka till när det är dags!

Carina sa...

Du är ju fantastiskt duktig! Själv fattar jag nästan ingenting av det här... (skäms) men det verkar ju som om både två- och fyrbenta tycker det är roligt. Kör så det ryker!
/Carina N