söndag 5 april 2009

Krypen är här!!

Vilka underbara hundar jag har!

Vi var i Södertälje hos Ida och Martin igår och tränade med hundarna. Ida ska ju starta Ambra på prov i vår så hon tränade henne och jag Vilja. Håkan kastade fåglar och Martin och Seven mest njöt i den underbara solen!
Vi började med jaktlydnadsövningar med dummys. Fotgående med fallande dummys och en motförväntan övning där hundarna inte visste vilken dummy de skulle få hämta eller vems tur det var.
Sedan upprepade vi exakt samma sak med vilt. Det gick hur bra som helst! Vilja hade superbra upptag och lämnade även av i handen. Ambra var också duktig, men blev ibland förbryllad av att faktiskt Ida skulle ha apporterna och inte jag. Vid mot förväntan övningen började hon strula lite med viltet också. Men hon är ju skendräktig, ny förare mm, så vi la inte så stor vikt vid det. När Ida sedan tjoade lite vid inlevereringen, ordnade det sig. När vi sedan la sök så hämtade hon fåglarna klockrent, utan strul! Det var nog så att hon blev förvirrad av situationen.
Viljas sök kunde nästan inte ha blivit bättre. Fina upptag och hon arbetade på och tog ny mark och arbetade i samma tempo genom hela söket (högt) och hade samma bra fart in som ut. Kanoners!
Ida var imponerad av Vilja och det känns roligt. Jag hoppas att hon fortsätter med detta under våren.

När vi sedan kom hem till Ida hittade vi fästingar som kröp på båda hundarna, usch! Så nu är det redan dags att börja med fästingmedel...

/Caroline

4 kommentarer:

Ingela sa...

Kul att träningen gick så bra!!! Duktiga Vilja;) Men jag saknar bilder!!!! Fästingar redan fy vad tråkigt...

Caroline sa...

Ja, kameran låg ju såklart kvar hemma....

Ja, äckliga fästingar redan här, brukar de komma så här tidigt??

Ingela sa...

Jag tycker att det verkar väldigt tidigt för fästingar. Men man kanske har förträngt dom äckliga krypen

Carina sa...

Kikar förbi och önskar er en GLAD PÅSK :-)

Nu ska jag vidare till blåkulla :-) Vi ses!