fredag 10 april 2009

Glad påsk!

Vill passa på att önska "alla" läsare en Glad Påsk! Just nu verkar det ju som att vi får ett underbart väder!

Ingela och Zelda var här och tränade igår. Jag passade på att gå tidigt från jobbet och vi fick en bra eftermiddag.
Först en härlig promenad och sedan var det dags för viltträning.
Det är ganska fascinerande hur hundarna känner igen olika vilt. Vi hade 6 olika fåglar, varav Vilja apporterat alla utom en rapphöna. Vi tränade först lite stadga med olika övningar, och rapphönan var den som var svårast. När jag gick fram till henne med flera fåglar i handen var det rapphönan som var mest intressant. Den var hon även mer tveksam över att plocka upp vid själva apporteringen. Där ser man hur viktigt det är att presentera olika viltslag för dem!
Träningen för övrigt gick riktigt bra, vi tränade mot förväntan hela tiden och lade även på skott vid markeringarna. Jag tycker att Vilja är riktigt stadig och lugn, tyvärr kommer det ändå lite pip ibland. Hon piper på ett konstigt sätt. Tex när man ska vända eller tom precis i skicket så kommer ett pip. Det är ju för att hon har så hög förväntan. Men jag hoppas på att hon kan hålla truten på jaktprovet, där behöver hon ju aldrig kunna vända ifrån på samma sätt, sedan får jag helt enkelt fortsätta att jobba med det. Eftersom detta har kommit nu den sista tiden, har jag all förhoppning om att vi ska hitta tillbaka till det tysta vi haft i nästan två år.

Sedan kom Siri och fick prova på att höra lite skott. Hon var inte alls berörd av skottet, hon var jätteduktig! Däremot var bössan, när Håkan höll i den lite läskig... Man vet ju aldrig vad den kan ta sig till!! Det är inte lätt att vara en liten flatt i spökåldern...

Tyvärr blev det inga biler från detta träningspass heller... Jag ska bättra mig!

GLAD PÅSK PÅ ER!!!

/Caroline

3 kommentarer:

Ingela sa...

Tack för ett trevligt träningspass!!! Alltid lika kul att träna med dig:) Jag tycker att Vilja var jätteduktig.Tacka maken för skoo och kast! Tack för påminnelsen om namnet. Fortsatt trevlig påsk, kramiz!

Agneta sa...

Usch, har ni redan fått fästingar på hundarna! Här är det djupfryst ännu och heller inte så många fästingar på sommaren heller som tur är!!!!

Låter i alla fall som om ni hade ett härligt träningspass med vilt och dummisar, trots fästingarna!

Ha en fortsatt trevlig påskhelg!

/Agneta

Anonym sa...

visst är det roligt att komma igång med lite mera "riktig" träning igen kul att det verkar gå så bra för er alla själva har vi också tränat och varit på en endagskurs i påskhelgen .

sköt om er / annica