lördag 25 juli 2009

Inget vidare...

Nej, idag gick det inte alls.
Gick upp tidigt imorse och åkte till Härnösand på jaktprov (vi är uppe vid höga kusten nu så det var inte såå långt att åka). Vi startade som nummer 6, ett bra startnummer tycker jag, men det hjälpte föga idag.
Provet hade ett ganska lätt upplägg; två enkelmarkeringar på vatten, ett sök och sedan två enkelmarkeringar på land. Vilja löste alla uppgifter riktigt bra. Hon jobbade på duktigt på söket, hämtade en fågel som låg ut i vattnet och hämtade även riktigt djupt ut. Ett par gånger tog hon lite stöd av mig, en av gångerna var det när domaren gick ut i sökområdet, då stannade hon vid honom och tittade lite frågande på mig. Ett enkelt litet ”sök” hjälpte för att hon skulle jobba vidare.
Landmarkeringarna och vattenmarkeringarna spikade hon och bevisade att hon även hade sin näsa med sig här.
Med andra ord så tror jag att hennes arbetsinsatts idag är det bästa hon någonsin gjort på prov.
Kritiken på arbetet var god och domaren sa att jag hade en riktigt duktig flattik, arbetsvillig och duktig.
MEN, transporterna fungerade inte alls, de var riktigt dåliga och jag fick ofta vara på henne. Avlämningarna fungerade ok, men hade lite mer att önska. Detta sänkte mig till ett andra pris… Sedan när domaren gav kritik fick hon för sig att börja pipa, och pep vidare i passiviteten, vilket resulterade i att vi sänktes ytterligare ett pris.
Detta känns verkligen skit!! Avlämningarna och transporten visste jag att det kunde gå på tok med, men att hon skulle börja låta så där!!
Det känns som vi bara arbetat oss nedåt idag.
Och jag är riktigt lessen. Det kommer dröja ett tag nu innan jag startar igen.
Det värsta är att jag tycker pip är så svårt att jobba med. Jag vet inte hur jag ska göra eller tänka.
Så nu tänker jag vara deprimerad ett tag (på hundfronten alltså) och skita i hundträning överhuvudtaget.

Vilja är ändå ganska nöjd med dagen, hon ligger här och slumrar på köksgolvet och har ätit massa korv. Hon fattar inte detta med pris. Så nederlaget får jag ta, hon är lika glad som vanligt (och tur är väl det!).

/Caroline

3 kommentarer:

Hundmorfar sa...

Ja du Caroline . Lägg Dig hos Vilja å stoppa i Dig några soyakorvar så tar ni nya tag i morrn /H

Anonym sa...

ledsen att jag inte kan "tycka synd om dig" , självklart tycker jag att det är jättetråkigt att ni inte fick högre pris och naturligt vis unnar jag er att lyckas men jag har fortfarande lite svårt att förstå att du tycker det är såååå förskräckligt att det inte blev bättre. Försök istället att vara stolt över jobben som funkade så jättebra och njut över att både du och Vilja har tränat bra på momenten och nu lyckades att transporterna inte funkade fullt ut eller att förväntan infann sig får ni jobba på. Tänk hur många hundar som inte ens skulle klara ett 3:e pris!!!!!!!! så slicka såren några dar sen är det bara att sätta fart igen ni är ju på rätt väg . Det kommer att gå bättre framöver är helt säker på det duktig hund och duktig förare ni behöver nog bara lite tävlingsrutin bägge två. Håller tummarna för nästa start se nu till att det blir en till snart / annica

seftan sa...

dålig uppdatering på denna sida!!!!