tisdag 7 juli 2009

Stackars Ambra

I morse när jag skulle åka till jobbet såg jag att Ambra var irriterad i ögat. Stackarn tänkte jag, undrar om hon fått något i det igen som irriterar, men jag kunde inte se något.
När jag kom hem sedan på kvällen såg jag att det var mycket värre. Vi spolade ur ögat igen men kunde inte se något. Hon var svullen under ögat, lite röd i ögat, men ändå inte så farligt.
Håkan gav hundarna mat och ganska snart kom Ambra ut från köket, hon ville inte äta sin mat. Håkan uppmuntrade henne att äta och hon började äta igen, men då började hon gnälla och man såg att hon hade ont när hon åt. Vi ringde till veterinären på en gång och fick också komma på en gång.
Veterinären droppade vätska i ögan för att kontrollera en eventuell skada på hornhinnan, men det fanns ingen sådan. Hon klämde och kände och tittade på tänderna, när hon öppnade munnen på Ambra gav hon till ett vråltjut!! Hon hade ONT!
Hon fortsatte att klämma och känna, men vid det här laget var Ambra om möjligt ännu mer osammarbetsvillig. Men hon kunde titta klart på tänderna och de såg bra ut, sedan öppnade hon munnen igen och ett till vråltjut.
Hon ville ta ett blodprov för att se om hon hade någon iinfektion, hon misstänkte nämligen att Ambra har en infektion i käkmuskeln. Blodprovet visade inget konstigt och veterinären vidhöll vid att det troligen var en inflammation. Vi får avvakta och se om behandlinegnn hjälper.
Ambra ska behandlas med kortison nu i några veckor, förhoppningsvis blir det bra av det. Nu får vi hoppas på att det är en inflammation och inget annat, så att hon snart blir bra.
Hon tuggar inte om man ger henne godis, och hon kan inte gäspa heller... Stackars Ambra!

Så eländig hon ser ut, stackrs liten!

/Caroline

6 kommentarer:

Ingela sa...

Stackars lilla Ambris, hon ser för eländig ut:( Ge henne en stor krya på di kram från oss!

Carina N sa...

Håller tummar och tår för att Ambra snart mår bra igen!!

Rosie sa...

Stefan hälsar att ni ska smälta ostbågar, som hon kan få äta. Vi sitter här o tycker jätte synd om henne. O är lite oroliga att hon inte får i sig mat.

Caroline sa...

Ambrisen mår bättre nu, hon kan tugga igen och svullnaden har gått ner.
Jag har ännu inte vågat mig på att öppna munnen på henne, men ska göra det ikväll innan jag ringer veterinären igen.

Så tyvärr, några smälta ostbågar blir det inte denna gång!! ;-)

Helena sa...

Stsackars stackars Ambra...så ledsamt att se dem så eländiga och när man vet hur smärttåliga flattarna är så har de rejält ont innan de åiper och skriker eler nobbar mat!! Skönt att höra att hon är bättre. Undrar vad det kan vara för konstigt när både mun/käke och ögat är påverkat?! Vi skall till veterinären kl 13.45 idag för Vilja kliar sig så oerhört mot örat och har fullt med brunt (blodpuddingsliknande) i ena örat så jag tror det ör öronskabb. Men hon på djurkliniken trodde det var öroninflammation så vi får se vem som har rätt :-) Jag brukar vara bra på att ställa rätt diagnos :-) Krya på dig kramar till Ambra från oss!

Rosie sa...

Jag undrar jag, om hon kommer att bli lite besviken på er, när vi berättar att hon missade ostbågar... ;-)