fredag 29 maj 2009

Ytterligare ett spår

Om du inte känner för att läsa en massa skryt så kan du sluta att läsa på en gång!
Hela detta inlägg kommer nämligen att handla om min duktiga hund Vilja.

Vi var och gick viltspårprov idag, hos Leif Henriksson, en mycket trevlig domare.
På väg till Viljas spår berättade Leif att det ca 10-15 meter från spåret låg en död älg… Hmm, tänkte jag. Men han sa också att skulle Vilja fastna där så tar vi bara tillbaka henne till spåret.
Spåret började på en öppen sluttande yta och Vilja var lite förvirrad i starten och jag tyckte att det var mycket svårt att läsa henne den första sträckan där det var så öppet. I går blåste och regnade det massor efter att spåren hade blivit lagda och troligen var det turbulent och vittring låg lite överallt. Jag sa till domaren att jag tyckte det var svårt att läsa henne just där (jag upplevde det som vi bara flummade runt och fick inget begrepp alls, tyckte inte riktigt att hon spårade). Men Leif tyckte att hon löste den sträckan mycket bra.
När vi sedan kom in i skogen åkte näsan ner och hon spårade klockrent i ett lagom tempo, över en liten väg, över stock och sten. Återgången gick hon ut i, tittade upp och såg lite fundersam ut över var spåret tog vägen, men vände snabbt tillbaka och tog upp det igen.
När vi kom fram till älgen kände till och med jag stanken usch (det var alltså en älg som hade självdött). Vilja gick av spåret och registrerade älgen, raggade inte eller så, men tittade lite på den, ”Hmm, där ligger en älg *funderar*, men det var inte den jag spårade” sa Vilja och gick tillbaka och tog spontant upp spåret igen. Domaren var imponerad och matte var stolt i hjärtat! Resten av spåret fortsatte hon i samma anda. Visade inga tecken på att bli trött och börja slavar, hon jobbade med samma intensitet hela spåret, vilket jag personligen gillar!
Efter skottet blev det dock lite mer fart, då hann inte matte riktigt med och Vilja rusade iväg och hittade sin klöv. Denna bar hon stolt hela vägen till bilarna.
Som ni redan säkert har förstått så fick vi ett första pris, som var solklart enligt domaren. Så nu ska vi sikta in oss på det sista spåret så vi kan få vårt championat!

Jag är så nöjd med Vilja. Hon är lugn och metodisk i sitt sätt att arbeta. De som ser henne utifrån kan säkert ibland uppleva henen som lite långsam, men jag vet att när hon stannar upp, gör hon det för att klura ut nästa steg. Alternativet till det (som min andra underbara hund här hemma ofta tillämpar) är att bara kasta sig ut och börja klura sedan, detta kan då tyvärr leda till mer misstag och springer man för mycket kan man lätt missa det man ska ha…

Grattis också till Curricosarna som klarade sina spår med första pris idag och ett extra grattis till Winnie som tog sitt championat!


/Caroline

6 kommentarer:

Ingela sa...

STORT GRATTIS till jätteduktiga Vilja!!! Håller med dig Caroline hon är en jätteduktig hund som du ska vara stolt över. Pussa på henne från mig;-)

Anonym sa...

GRATTIS Vilja!!!!!!!
Tänkte sluta läsa med detsamma men man är ju stolt hundmorfar åt två fina och duktiga "flattar".
Hälsa husse,matte och moster Ambra.
Nästa gång vi träffas blir det nog
lite ost å pannkaka eller ? /H

Anonym sa...

Jättegrattis nu är det förhoppningsvis bara ett prov kvar sen kan ni börja "busa till spåren" meddelan när du fått tid så vi kan hålla tummar o sporrar
/ annica
www.curricos.se

Carina sa...

Jättestort grattis till er!! Oj vad ni vart duktiga både i spåren och på jaktprov!! Jätteroligt!
Nu får ni fira ordentligt!
Grattis kramar
Carina & hela gänget

Carina N sa...

Jag kan bara säga som alla andra: GRATTIS!!!! Både du och dina hundar ÄR duktiga, glöm inte det!

Helena & Vilja sa...

Grattis!! Va kul. Vi har också planerat att starta på anlagsprov nu i sommar. Min Vilja däremot är ju itne direkt eftertänksam i spåret.....det gäller att bromsa henne kraftigt så hon inte tuffar på som ett x2000 i spåret. Men farten till trots är hon riktigt duktig. Kram

Ps vilken klubb gjorde du anlaget för? Ds