lördag 9 maj 2009

Premiär

Vi överlevde! Allihopa!
Vi var på jaktprov i Uppsala idag och det var min och Viljas premiär start på officiellt prov. Ida var med och startade Ambra.
Sammanfattningsvis är jag inte alls nöjd med dagen, av flera olika orsaker, MEN, jag är mycket nöjd med båda mina hundars prestationer.
Ambra var först ut och det var först två enkelmarkeringar på vatten. Ambra tjuvade inte och badade på den branta vägen ner, hon satt i skott och kast, kanske inte stadigt, men hon knallade inte. Fåglarna simmade hon efter klockrent (såklart), men avlämningarna var det lite si och så med.
Den första landmarkeringen sprang hon ut och tog direkt och det efterföljande linjetaget mot samma område gjorde hon också bra. På det efterföljande söket arbetade hon med stor intensitet och fick in allt vilt utom ett.
Allt vilt på land fick Ida i handen och inleveranserna var bra. Det som var mindre bra var att hon hängde lite över vissa vilt. Kaninen tog och upp för att sedan lägga ner igen, men när Ida kallade på henne tog hon upp den. Transporterna blev lite röriga, framför allt när de skulle vända från vattnet.
Ambra fick ett tredje pris för sin prestation, men tyvärr kunde hon inte hålla klaffen vid passiviteten, så hon åkte ner till en nolla.

När det var Viljas tur var jag så nervös, jag hade cementben, tunnelseende och mådde illa.
Den första transporten ned tillvattnet gick riktigt bra och hon satt stadigt i skott och kast, hämtade fåglarna fint och höll dem faktiskt kvar riktigt bra, även om de inte kom ända fram till handen.
Transporten vidare till nästa markering fanns det mycket mer att önska av. Tyvärr tycker jag fotgåendet har blivit sämre i dessa situationer, så vi måste jobba mycket på detta.
Markeringen och det efterföljande linjetaget kunde hon enligt mig inte ha gjort bättre, om man bortser från att fåglarna även där hamnade på backen…
Sedan var det transport till söket, det gick inte heller nåt vidare. Det var ett skott under transporten där och jag hade inte riktigt fattat när det skulle komma, så jag blev orolig över att hon svävade ut och strulade till det onödigt mycket själv.
På söket arbetade hon på riktigt bra med fina upptag och bra tempo, men tyvärr kom även här de flesta fåglarna på backen.
Hon hamnade vid två tillfällen bakom mig så jag fick kalla in henne, och då kommer min underbara hund i full fart och hoppar upp på mig. Jag är så nöjd över att hon lyssnade så bra på pipan i denna situation!
Hon söker och söker på söket men får bara in fyra av sex fåglar. Hon tog ny mark men den blev tyvärr åt sidorna och bakåt i stället för på djupet. Mot slutet började hon även fråga, men med bara ett litet ”sök” från mig så for hon iväg igen. Usch vad det var jobbigt att stå vid söket, jag var så spänd hela tiden på att stå där och vänta.
Vilja fick ett tredje pris och var mycket duktig vid passiviteten, så hon fick behålla sitt.
Det var de dåliga avlämningarna, struliga fotgåendet och missen på söket som gjorde det misstänker jag.

Det var inte många höga pris som delades ut denna dag, tre ettor och en tvåa. Sex stycken fick 3:or och sex fick 0:or.

Jag och Vilja ska göra ett nytt försök på tisdag, även om det känns lite jobbigt.
För Ambras del blir det inga mer prov. Hon har så jobbigt i den situationen och blir så stressad. Det är inte alls bara ”kan själv” som vi ser utan hon har en stress som hon inte kan hantera. Ambra är ingen provhund utan hon är en jakthund. Alla de egenskaperna fick hon bra på på provet. Ett bra sök och mjuka fina apportgrepp och fina avlämningar.

Så jag är nöjd med mina hundar, nu har de fått ett varsitt märgben som de ligger och mumsar på. Underbara hundar!




Det bli mycket väntan på ett jaktprov...


Men Ida och Ambra ser rätt nöjda ut ändå!

Ambra kommer in från söket


..och vill lämna av..

..På rätt sätt!

Apportera på vattnet är bäst säger Ambra.

En mycker spänd matte

Vilja levererar in på söket

/Caroline

1 kommentar:

Ingela sa...

Skönt att du överlevde:)Roligt att du är nöjd med det som är absolut viktigast, dina hundar!!! Håller tummarna att ni orkar ladda om till tisdagen. Pussa båda sötnosarna från mig!