måndag 8 december 2008

Rapport från Stora Stockholm & resten av veckan

I måndags var jag till veterinären med Ambra. Hon var stressad som vanligt, men vi var i god tid och vi fick också vänta ca 15 minuter på veterinären. I väntrummet satt tre chihuahuor och knorrade. En av dem stod på sin husses ben och visade verkligen att han ägde väntrummet. Ambra tittade lite på dem och viftade på svansen, sedan brydde hon sig inte mer. Det är så härligt med flattar!!
Men för att komma tillbaka till chihuahuan, varför låter vissa ägare sina hundar få tillåtelse att ta över världen så där? Kan inte de vara på golvet som alla andra hundar? Det är inte så konstigt att de bli så kaxiga om de hela tiden får titta på alla andra uppifrån. Jaja, nu vet jag att detta inte gäller alla dessa hundar, jag vet att de finns de som har chihuahua som är väldigt medvetna och duktiga med sina hundar, men det är ju de andra man lägger märke till…
Ambra igen. Vi kom in till veterinären och vi fick gå fram och tillbaka i en korridor för att han skulle kunna titta på henne. Hon lugnade sig rätt snabbt, men hon är rätt rolig. Så fort vi vände åt hållet som var ut gick hon i pass, och på väg in i trav. Veterinären skrattade åt henne och tyckte det var lite roligt att hon gjorde så gång på gång.
Hur som helst så tittade han och kände igenom henne och konstaterade att det inte är något ortopediskt fel på henne. Skönt! Men vi vet fortfarande inte vad som orsakade att hon inte kunde röra sig ordentligt för några veckor sedan. Men återkommer det kommer jag att kräva en grundlig utredning.

I söndags var vi på Stora Stockholm och tittade. Det var utställning och Ragnhild Uhlin dömde tikarna. Jag tror att alla som har flatt vet vem hon är, hon har kennel Almanza som nog är den största flattkenneln inom utställning. Jag var lite nyfiken på att se vad för hundar hon dömde fram, men det var så mycket annat att titta på så det blev aldrig att jag fick något grepp.
Vi tittade lite på freestyle uttagningen för landslaget. Det är riktigt kul att titta på och de är mycket duktiga. Se bilder på de jag såg nedan.
Efter det var det dags för jakthundsuppvisning. En jaktcocker (Red Garlic’s Dippa) och två labradorer och en golden visade upp sig. De kastade ut lite granris i finalringen och så visade de traditionell linjeträning kan man säga. Det var mycket kul att se, även om jag sett det ute i naturen också! Risk kanske fanns att de som inte var insatta tyckte att det var lite rörigt, men vi förstod precis och det var mycket duktiga förare och hundar!

Efteråt åkte vi till Skärholmen och Kungens Kurva för att handla lite julklappar. Det är så roligt tycker jag, även om det kan vara lite klurigt. Jag har några kvar att inhandla, men jag hoppas att alla kommer att bli nöjda!

I dag var det julbord på jobbet. Ojoj så mycket mat! Men det är ändå inte så mycket för en vegetarian att äta på det traditionella julbordet…
Men lax, omelett och chokladkaka fick jag i mig!

I kväll var vi ut och tränade med hundarna i mörkret. Tränade hörselmarkeringar. Nu var det en ljus kväll så det är mycket möjligt att de såg en del också, men vad duktiga de var att lyssna. Man såg direkt att de tog ut riktningen på dunsen. Lilla Vilja var också duktig, men att göra en dubbelmarkering på det sättet blev lite för svårt, men hon jobbade på och fick ta den på ett sök istället.
Var lite sugen på att lägga ett sök också, men bestämde mig för att låta bli. Jag vill inte att Vilja kommer på dumheter i mörkret när jag inte kan se henne.
Jag ser verkligen fram mot julledigheten, då ska jag träna mycket hund!




Lilja Fredrikson med Goa


Kung Fu Fighting med Linda Laikre och Holly


Marcus Karlsson med Elvis


Annika Hamilton med Albert




Linjeträning inomhus



Ett tydligt linjetag till en grankvist!


/Caroline

1 kommentar:

Anonym sa...

Jag kommer gärna ut till dig och tränar, länge.... Hoppas att Ingela kan lämna valpen hemma! Så vi vuxna hundar kan ägna oss åt arbete och seriösa göromål.