måndag 9 mars 2009

Sökträning

Så skönt det varit med en ledig helg! Har pysslat lite här hemma och idag gick jag ut och tränade lite med vovvarna.
Planerade att träna sök, framför allt då att testa Vilja med ett omotiverat sök. De fick se Håkan gå ut genom dörren med 18 dummys (ok, de kanske inte såg att det var just 18…). Sedan gick vi ut efter.
Vilja skulle få börja, för att motivera henne lite satte jag henne och gick ett par steg framför henne och spanade ut över området och gick sedan tillbaka till henne. Hon satt då helt beredd med frambenen isär och nosen fram. ”Säg då, säg då!”. På mitt kommando sprang hon ut i en väldig fart och plockade sedan in fyra dummys på raken. Sedan fick hon och Ambra turas om om de resterande 14 dummysarna och de jobbade på riktigt bra!
Vilja kan dock inte klara av att möra Ambra på väg in med dummy, då försöker hon ta den, så det måste jag jobba med på sidan av.
Sedan fick hon något ryck mitt i och gav till ett skall när det var hennes tur, då är det bra att man har en annan hund att skicka!!
Polletten verkar ha trillat ned hos Vilja när det gäller söket. Jag har länge önskat att få se Ambras tryck i henne och jag måste nog säga att hon snart är där… Vilja har alltid varit lätt att hantera och varit väldigt lyhörd, men jag känner nu att jag ändå bitvis varit ”för slapp” mot henne och lite skärpning nu med träning av stadga osv. är nog på sin plats.
Jag tror att det lätt kan bli att man missar en stegring, när hunden alltid varit så ”lätt”.

Jag trodde ju på allvar att det var något fel på Vilja när hon var valp. Jag jämförde henne mot valpen Ambra och de var som natt och dag. Vilja var den lugna fogliga som inte sprang iväg längre sträckor och höll sig nära. Jag trodde att hon var sjuk.

Nedan visar jag ett par fina bilder på vovvarna som jag tog i somras. Dessa ska upp på väggen hemma!




/Caroline

5 kommentarer:

Ingela sa...

Kul att söket funkar så bra med Vilja! Vi får träna mycket stadga tillsammans med två systrar söta... Vilka fina bilder på sötnosarna!!!

Carina sa...

Hejsvejs!!
Kul att det funkar så bra..Tyckte vi hade kommit igång hemma ochså med träning men så kom en massa eländig snö igen och störde, kom av oss igen liksom..
Nu vill vi har vår!!


Önskar er en trevlig helg!!

Anonym sa...

Vad ser jag ?? att din 2-benting försöker jämföra en liten slyngla /en unghund med dig ??? Hmm måste säga att du missat lite där i grundträningen av din förare du vet väl att första budet är du ska inga andra hundfavoriter hava jämte mig. Vet hon inte att vissa av oss har det där lilla extra ( kalla det gärna superkrafter he he ) som gör att våra förare uppskattar oss i ensamhet men inte törs på prov ( tycker dom att vi har lite egna ideer?? ) stå på dig tjejjen och massor med pussar Bruno ( dixi o daiwa hälsar )

Ingela sa...

Fniss, inte visste jag att du var förtjust i Måns lår!!! Vad tycker din make om det??? Kramiz

Anonym sa...

Känner igen det där med 2 helt olika hundar. Det man aldig behöver träna på med den ena är det enda man behöver träna med den andra. Men kul att det gick så bra med det stora roliga söket.
Tjing